سامانه بیگ دیتا

بیگ دیتا چیست و چه کاربردی دارد؟

داده های عظیم یا بیگ دیتا ( Big Data ) از جمله موضوعات هیجان انگیز و جذاب کسب و کارهای مبتنی بر دیتا می باشد. داده های حجیمی که به راحتی نمی توان آنها را نگهداری و تحلیل نمود. شاید برای خیلی از افراد، داده های عظیم یا بیگ دیتا واژه ای مبهم باشد که با شنیدن آن برای بار اول، تعداد زیادی سرور در ذهنتان نقش ببندد که در سراسر نقاط مختلف قرار گرفته و از طریق شبکه های اینترنت و اینترانت به یکدگیر متصل می باشند.

به عبارتی دیگر، بیگ دیتا یا کلان‌ داده، مجموعه دارایی‌های اطلاعاتی است که دارای خصوصیاتی از قبیل فناوری، حجم زیاد و با سرعتی بالا می باشد.

کلان‌داده ها اصولا شامل مجموعه اطلاعاتی می باشد که معمولا فراتر از حدی است که بتوان در ابزارهای تصویر، مدیریتی و فرایند اطلاعات در زمان قابل تحمل که تمام می‌شود، استفاده شود.

اندازه کلان‌داده به‌طور ثابت به مقدار هدف نزدیک می‌شود، از سال ۲۰۱۲ که در حد چند ترابایت بوده در حال حاضر به پتا بایت رسیده‌است.

ویژگی های اصلی بیگ دیتا

بیگ دیتا شامل سه V اصلی می باشد که عبارتند از حجم (Volume)، سرعت (Velocity) و تنوع (Variety). البته V چهارمی هم وجود دارد که به آن صداقت (Veracity) که با وجود آن، حلقه V بیگ دیتا به 4V تغییر پیدا می کند.

4 اصل بیگ دیتا

کاربردهای بیگ دیتا و داده های عظیم

کاربرد بیگ دیتا در امور مالی و بانکی

کاربرد بیگ دیتا در امور بانکی و مالی

یکی از اصلی ترین کاربردهای بیگ دیتا، استفاده از آن در دنیای بانکی و امور مالی می باشد. بانک ها و تجارت هایی که با دیتاهای کلان و با بسامد بسیار بالا (High-Frequency Trading) سروکار دارند یکی از مواردی هستند که کلان داده می تواند به پیشرفت آنها کمک نموده و به جهت تصمیم گیری های تجاری از آن استفاده نمود.

در حال حاضر، اطلاعاتی که از شبکه های اجتماعی و اخبار منتشر شده در وب بدست می آید می توانیم در هر لحظه مسائل موجود را تحلیل نموده و تصمیم گیری درستی انجام دهیم.

کاربردهای بیگ دیتا در بازاریابی

یکی از بهترین کاربردهای بیگ دیتا، استفاده از آن در بحث بازاریابی و تحلیل رفتار مشتری می باشد. که اتفاق بر اساس دیتای جمع آوری شده صورت می گیرد که پردازش روی آن انجام می شود. در مرحله بعد، بر اساس دیتای دسته بندی شده، موارد مربوط به مشتریان بررسی می گردد و رفتار آنها شناسایی می شود. 

امروزه می توان با استفاده از تاثیر بیگ دیتا در بحث بازاریابی سلیقه مشتریان را شناسایی نموده و بر اساس خریدهای قبلی آنها، محصولات مرتبط را معرفی نمود. به عنوان مثال، شرکت های مخابراتی می توانند با تحلیل رفتار مشتریان خود، پیشنهاد شگفت انگیزی را به آنها ارائه نموده و نظر آنها را به محصولات خود جلب نمایند.

کاربرد بیگ دیتا در بازاریابی
بیگ دیتا در پزشکی

کاربرد بیگ دیتا در مسائل پزشکی

یکی از مواردی که می توان با استفاده از آن به جامعه بشریت کمک نمود، استفاده از بیگ دیتا در مسائل پزشکی و درمانی می باشد. در صنعت بهداشت و درمان، کلان داده‌ها می‌توانند در قالب ارائه خدمات بهتر به عموم مردم کمک کند که این امر می تواند منجر به افزایش سلامت جامعه و کاهش هزینه‌های دولت در بخش بهداشت و درمان شود.