سامانه هوش تجاری

هوش تجاری (Business Intelligence) چیست؟

به مجموعه ای از فرآیند ها، تجربیات و فناوری هایی که به کارفرما کمک می کند تا بتوانند دید کاملی نسبت به کسب و کار خود پیدا نموده و آنرا رونق دهد، هوش تجاری گفته می شود.

به عبارتی دیگر، استفاده از یکسری تجارب قبلی و  همچنین، تلفیق آنها جهت کسب راهکار مناسب سازمانی (که یکسری تجارب ازقبل دارند) که با تکیه برآنها دانش ارزشمندی درجهت  تصمیم گیری مدیران سازمان استفاده گردد.

هوش تجاری به کمک مجموعه ای از ابزارها، تکنولوژی ها و فرآیندها ، کار یکپارچه سازی، تلفیق، پالایش و تحلیل داده های موجود در پایگاه های مختلف اطلاعاتی سازمان را انجام داده و دانش مورد نیاز برای تصمیم گیری بهتر را فراهم می کند.

هوش تجاری BI

هدف هوش تجاری چیست؟

در یک کلام، هدف هوش تجاری عبارتند از:

  • رساندن اطلاعات مناسب
  • در زمان مناسب
  • به شکل مناسب
  • به فرد مناسب می باشد
معماری هوش تجاری
معماری هوش تجاری

مزایای هوش تجاری

  • سرعت و کارایی بالا
  • یکپارچکی داده ها
  • پاکسازی داده ها
  • عدم دخالت در سیستم ها و روش های تولید سازمان
  • ریسک استفاده پایین
  • عدم وابستگی به منبع داده (در صورتیکه منبع داده به عللی قطع شود‌، گزارشات سیستم  قابل دستیابی می‌ باشند)

از دیگرمزایای مهم استفاده از هوش تجاری این است که یک راهبرد هوش تجاری (به شرطی که از طراحی و پیاده سازی خوبی برخوردار باشد) می تواند میزان بازگشت سرمایه را به سرعت افزایش دهد

سایر قابلیت های هوش تجاری (Business Intelligence)

  • بوجود آمدن بسیاری از شاخص های استراتژیک بعد از اجرای پروژه
  • توانایی جمع آوری و مدیریت داده در حجم بسیار بالا
  • نمایش هرگونه گزارش به صورت پویا درحداکثرزمان 10 ثانیه
  • تعریف تفکیکات آبشاری جهت رسیدن به ریزاطلاعات  Drill-Down
  • استفاده از تفکیکات وفیلتر های نامحدود درگزارشات
  • امکان تهیه گزارشات  دلخواه کاربر با روش درگ اند دراپ
  • امکان استفاده از Microsoft Excel به عنوان ابزار گزارشات (اتصال مستقیم به انبارداده چند بعدی SSAS و تولید گزارشات مورد نیاز)
  • امکان پارتیشنینگ در پراسس انبارداده جهت اضافه نمودن فقط داده های جدید به گزارشات
  • نمایش گزارشات با گرافیک بالا وبه صورت انیمیشن
  • امکان گذاشتن نوشته خاص روی گزارشات ودادن دسترسی به نوشته مربوطه
  • امکان دادن دسترسی روی سطر ورکورد
  • مقایسه چندین شاخص دریک بعد مشترک مانند زمان ومکان
  • بوجود آمدن زیرساخت لازم ساختارهای Mining جهت پیش بینی ویا خوشه بندی مشتریان
  • و….

بارزترین توانایی ها و تکنیک های اساطیر

هوش تجاری
  • تسلط بر روشهای نگهداری داده های وسیع
  • طراحی و پیاده‌سازی روش‌ها و متدهای افزایش کارایی سامانه به‌خصوص در پایگاه داده‌ها (Performance Tuning)
  • طراحی مکعب (Cube) داده و محیط‌های تحلیلی (Analytical)
  • طراحی و پیاده‌سازی اجرای خودکار روال‌ها (ETL)
  • طراحی و پیاده‌سازی گزارش‌ها (FLAT,OLAP)
  • ارائه راهکار مناسب با توجه به نوع پروژه مبتنی بر انباره داده به همراه : زمان‌بندی و مراحل اجرایی پروژه‌ و نحوه انجام پروژه به همراه مدیریت مخاطرات (ریسک‌های پروژه)
  • تسلط برمفاهیم هوشمندی کسب وکار و دشبورد های اطلاعات مدیریت
  • طراحی، اجرا و مدیریت پروژه  پروژه های سیستم‌های اطلاعاتی (Systems On Demand)
  • جمع آوری ویکپارچه سازی داده های عظیم
  • عدم دخالت سامانه های پیاده سازی شده در سیستم ها و روش های تولید سازمان
  • عدم وابستگی سامانه ها به منبع داده ای سازمان
  • اعمال تکنیک­های بهبود کارایی (Performance Tuning) با توجه به حجم داده­های عظیم در بانک‌ها که در مجموع منجر به کاهش زمان بارگذاری گزارش‌ها می گردد
  • تکنیک های پیاده سازی در ETL ها جهت سریع شدن تامین داده ها
  • امکان اتصال به انواع منابع داده ای ( فایلها و یا پایگاه داده های Oracle, SQL Server, Flat File (CSV, TXT, …), Excel, Access و…)
  • اعمال پارتیشنینگ جهت سرعت در پردازش داده های جدید
  • گزارشات آبشاری (Drilldown) با امکان مشاهده سطح گزارش دهی
  • مهندسی معکوس در داده های تامین کنندگان و استفاده از الگوریتم های جستجو در متن
  • پاک سازی داده ها به همراه ارائه گزارش داده های خراب
  • ایجاد زیرساخت لازم جهت پیاده‌سازی ساختارهای داده‌کاوی Mining Structures از قبیل خوشه‌بندی Clustering, TimeSeries, DecisionTree ,Regression (logistic,linear)
  • و…
DW
BI Tools
  • تسلط کامل به نرم افزار ها  و سیستم های هوشمندی کسب وکار (BI)
  • SSIS
  • SSAS
  • SSRS
  • DundasDashBoard
  • QlickView
  • MS-Sql Server 2000 And Later
  • Ms-Excell 97 And Later
  • آشنایی و تجربه در زمینه کار با نرم‌افزارهای بانک اطلاعاتی Oracle

سامانه هوش تجاری

داشبورد تحلیلی 1
داشبورد تحلیلی 2